VOLKSLIED en VOLKSMUZIEK

Citaten (2011-2020)

terug Vorige blad



"... Dat wat in België gebeurt, dat hoor ik hier toch niet.
En je ziet weinig jongeren met folkmuziek bezig zijn.
Theaters en clubs nemen af.
De scene is erg klein geworden."

Fred Piek, zanger-gitarist (NEWfolkSOUNDS, juni 2011)



"In 2004 richtten Gunter Bauweraerts en zijn familie
voor het eerst een folkstage in.
Deze stage in het landelijke Nieuwmoer (België) groeide algauw uit
tot een vaste waarde in het folklandschap. "

(NEWfolkSOUNDS, 28 januari 2012)



"Naar mijn idee is folkmuziek
het verklanken van je eigen ervaringen."

Nels Andrews, zanger-gitarist (PZC, 18 april 2012)



"Via [Woody] Guthrie ontdek je een wereld
aan bijzondere en traditionele muzikanten
en de lijnen naar bijna alles
wat er daarna in de folk en pop is gebeurd".

Sjef Hermans, zanger-gitarist van Champagne Charlie (PZC, 4 oktober 2012)



"Vanaf begin jaren zestig won de folkmuziek
het in populariteit steeds meer van de door
de beatniks zo geliefde poëzievoordrachten.
werden aanvankelijk door uitbaters
van kroegjes en koffiehuizen ingehuurd
om het publiek weg te jagen,
dat anders maar bleef zitten op een kop koffie."

Gijsbert Kamer, journalist (de Volkskrant, 28 november 2013)



"Folkmuziek is iets waar wij oprecht
een diepe genegenheid en respect voor koesteren."

Joël en Ethan Coen, (regiseurs van de film Inside Llewyn Davis, 2013)



"Ik speelde in wat bands tijdens high-school,
kende de muziek van Dylan ook wel, via mijn vader.
Maar toen ik mij verdiepte,
keek ik wel op van al die diverse
verschijningsvormen van de folk."

Joseph Henry 'T-Bone' Burnett, (muziekproducent van de film Inside Llewyn Davis, 2013)



"Folkjongens met een gitaar willen vaak
hun eigen versie van Neil Youngs Harvest maken.
Dat je qua liedjes en teksten dat niveau nastreeft,
kan ik me goed voorstellen.
Maar wat ik niet begrijp, is dat ze ook vaak
proberen het geluid van 1972 te reproduceren.
Als ik al folk zou willen maken,
moet het wel folk van nu zijn."

James Vincent McMorrow (de Volkskrant, 6 februari 2014)



"Er zijn zoveel prachtige Amerikaanse folk- en countryliedjes,
zoveel goede songschrijvers ook."

Robert Plant, voormalig zanger van Led Zeppelin, (de Volkskrant, 12 september 2014)



"Huddie Ledbetter overleed aan de ziekte ALS in 1949,
net voor de eerste Amerikaanse folkgolf en
dus vlak voor de natiebrede (vooral blanke) ontdekking van het fenomeen"

Robert van Gijssel, muziekjournalist (de Volkskrant, 24 april 2015)



Muziek is altijd al belangrijk geweest voor de Ieren
en er werd in vroeger tijden dan ook overal muziek gemaakt.
Het leven was niet zo rooskleurig en misschien is het daarom
dat ze zich zo vasthielden aan tradities en muziek."

Dit is Ierland, 25 juni 2015)



"Volksmuziek is geen echte muzieksoort
want er bestaat niet één soort volksmuziek maar wel honderden."

(Wikikids, 29 augustus 2015)



"Wat ik zo mooi vind aan country en folk
is dat het compacte verhaaltjes zijn
met een kop en een staart.
Ze zijn ook melodramatisch;
Ik hou ervan al het er lekker dik bovenop ligt.
Ook de ambachtelijke sound vind ik heel mooi.
Het gaat om instrumentbeheersing en mooie samenzang zonder effectbejag."

Erik Kriek, striptekenaar van In the pines (VPRO-gids, 27 februari 2016)



"[...] alle traditionele muziek kan slechts bestaan onder de voorwaarde
dat die zich voortdurend vernieuwd."

Denis Laborde, antropoloog (cd-hoes Nilamayé: "Las flores del sol", 2016)



“Van één melodie had ik [...} vijftien verschillende versies van volksliederen,
opgenomen in verschillende delen van het land,
en allemaal getranscribeerd met muzieknotatie erbij.
Meestal waren er nog geen twee identiek.
Zelfs in korte motieven van twee à drie noten zitten al kleine veranderingen.”

Berit Janssen, promovendus ("Retained or Lost in Transmission?
Analyzing and Predicting Stability in Dutch Folk Songs", 9 februari 2017)



"Toen Wannes Van de Velde (1937-2008) overleed,
noemde The Independent hem even belangrijk voor het Vlaamse lied
als zijn landgenoot Jacques Brel was voor het Franse. "

Geert Buelens, hoogleraar Moderne Nederlandse Letterkunde aan Universiteit Utrecht, dichter en essayist (Nederlandse Liedernbank, 7 juli 2017)



"In andere landen maken tradionele volksliedjes sinds de roots revival
van de vorige eeuw een belangrijk deel uit van de populaire muziek.
[....]
Maar hier in Nederland bestaat zo’n folktraditie eigenlijk niet.
Eind jaren ’60 was er heel eventjes een opleving,
waarbij bands als Fungus en Wolverlei met rock-achtige interpretaties
kwamen van Al Die Willen Te Kaap’ren Varen en dergelijke.
Maar tegen de jaren ’80 hielden de meeste Nederlandse folkbands
het voor gezien en verdwenen de Nederlandse volksliedjes
weer naar blokfluitmethodes en basisschoolboekjes."

Amarens Eggeraat, mediacriticus (Vrij Nederland 11 augustus, 2017)



"Het was mij al vroeg duidelijk,
dat ik mijn leermeesters en vrienden niet in de muziekindustrie zou vinden,
maar in de gekke wereld van folk en traditionele muziek
en ook in sociaal en politiek activisme."

Ani diFranco, Amerikaanse zangeres (2018)



"De Nederlandse volksmuziek is vanwege de positie van Nederland
als handelsnatie en de ligging aan grote rivieren en de Noordzee
sterk beïnvloed door de muziek uit omringende
en overzeese landen als het Verenigd Koninkrijk.
Karakteristieken komen dan ook grotendeels overeen met die van
de volksmuziek uit Duitsland, Frankrijk en Engeland. "

(Wikipedia, 6 april 2018 )



"Het grappige is dat folkmuziek hier nu de functie heeft van popmuziek.
Onze oude traditie is niet pas verdwenen
toen Estland het Westen en het kapitalisme toegang kregen.
maar al sinds wij een deel van de Sovjet Unie werden.
Volksmuziek bestond lange tijd uit grote folkorkesten en massakoren,
die als onze nationale cultuur in de USSR werd gepresenteert.
In de jaren negentig startte een revival van de werkelijke volksmuziek,
en tegenwoordig zijn er veel bands die de oude muziek in nieuwe vormen gieten."

Maarja Nuut, violiste en zangeres uit Estland("Folker", mei 2018).



"[...] Liedjes - het maakt niet uit of het kunst, pop of folk is -
zijn een ongelofelijke expressievorm,
hoewel ik niet precies weet, waar ik mezelf daarbij moet rangschikken."

Olivia Chaney, Engelse zangeres (2018)



"Na afloop van de [Amerikaanse] Burgeroorlog waren zwarte muzikanten
voor het eerst in de gelegenheid vrij rond te trekken
en van hun muziek te leven.
Zwarte en witte reizende muzikanten deelden hun repertoire
van folksongs, balladen, dansmuziek of minstrelsongs."

Thomas Waldherr, ("Folker", september 2018).



"De film van Joel en Ethan Coen [O brother, where art thou?]
en [J. Henry] Burnetts soundtrack zorgden voor
een algehele opleving - en popularisatie - van
authentieke folk, country en mountain music uit de Apalachen"

Wybren Rijkeboer, muziekjournalist (Americana outlaws, 2019)



"Traditionele muziek is muziek,
meestal gecreerd door talentvolle mensen uit het 'gewone' volk."

Eduard Bekker, (Folkwijzer (2019))



"Volksmuziek en lokale tradities horen niet thuis in een museum""

Lata Donga, Folkgroep uit Letland (2019).



"[...] Country heeft in tegenstelling tot vele vooroordelen
meer te bieden dan liedjes over liefde en auto's."

Thomas Waldherr, Pädagog (2019).



"Het aantal massademonstraties waarop gespeeld en gezongen kon worden
door strijdkoren, folkgroepen en muziektheatergroepen
nam in de tweede helft van de jaren zeventig enorm toe."

Laurens Ham ("Op de vuist, vijftig jaar politiek en protestliedjes in Nederland, 2020)



"Volksmuziek uit de Balkan, het eerste gebied buiten West-Europa
waarin ik me verdiepte, vind ik prachtig.
Dat zijn oude vertellingen of melodieën die generaties lang overleven
en steeds opnieuw worden uitgevonden."

Lucas Waagmeester, NOS-correspondent (de Volkskrant, 10 april 2020)



vooruit Volgende blad

begin pagina begin van deze pagina

terug Citatenmenu

home hand OLD FOLKS AT HOME PAGE
Deze pagina is bijgewerkt op: