VOLKSLIED en VOLKSMUZIEK

Citaten (2001-2010)

terug Vorige blad



"Wat een aanmerkelijk verschil is tussen het spelen
in een rock- of folkbezetting, is dat bij folk
een mandoline of viool meer op de voorgrond staat,
prominenter aanwezig is dan bij een rockband."

Rens van der Zalm, snarenspeler (NEWfolkSOUNDS, februari 2001)



"Ik ga wel uit van een Baskische basis,
maar laat invloeden toe uit allerlei windstreken.
In het Baskenland zijn altijd al mengvormen met stijlen
uit de ons omringende landen geweest.
Dus in hoeverre spreek je van traitionele muziek
in een land waar de puurheid voortdurend aangetast is geweest."

Kepa Junkera, trekzakvirtuoos (PZC, 7 maart 2001)



"[Fling:] Door de Ierse folkmuziek en Celtische slow airs
geïnspireerde topfrormatie van Friese muzikanten.
Poëtisch bevlogen door teksten van J.W. Yeats en Gerard Reve,
muzikaal gestimuleerd door de romantische sound van keltische instrumenten
als de uillean pipes, de whistle, harp, fiddle en bodrhàn.
'De Ieren zijn net als de friezen' zegt zanger Gerrit Breteler,
'een melankkelyk folk'."

Introductie cd "Muziekcaféesten, 20 jaar Radio Centraal" (2001)



"Laïs is de locomotief van de Vlaamse folk."

Greet Garriau, accordeoniste/zangeres van Fluxus (NEWfolkSOUNDS, april 2001)



"Staat garant voor intellegente teksten
met een Fryske kwinkslag en wurdespyl en zet z'n liedjes op
een grote variatie aan Europese volksdeuntjes,
waaruit blijkt dat Doede Veeman
zijn natuurlijke en cultuurlijke 'roots' en traditionals kent
en ze bovendien op verfrissende wijze in ere houdt."

Introductie cd "Muziekcaféesten, 20 jaar Radio Centraal" (2001)



"Door Clannad ben ik mij gaan interesseren voor folkmuziek."

Sharon den Adel, zangeres van Within Temptation (NEWfolkSOUNDS, juni 2001)



"In de jaren-60 begonnen in een skifflegroepje
in zijn geboorteplaats Manchester,
belichaamt Michael Collins zo'n beetje
de moderne revival van 'popular folk music' in West-Europa."

Introductie cd "Muziekcaféesten, 20 jaar Radio Centraal" (2001)



"Ik had nooit verwacht dat ik zoveel gevoel
zou kunnen opbrengen voor folkmuziek. Ik heb nooit geweten dat
die stroming zo'n brede waaier vertegenwoordigt.
Sterker nog, mijn lyrische kant komt meer op de voorgrond
sinds ik kennis heb gemaakt met Gamarna en Blowzabella."

Lenny Laroux, accordeonist van Allez Mama (NEWfolkSOUNDS, augustus 2001)



"Wij spelen niet echte blue grass muziek.
Af en toe eens een nummertje tussendoor.
Maar zo'n accordeon die maakt het echt folky."

Bob Heidema, zanger/gitarist bij de Stroatklinkers (2001).



"Ik ken in Nederland eigenlijk heel weinig groepen
die zich daadwerkelijk bezighouden met de eigen traditie."

Eddy de Jonge, basgitarist bij Törf (Algemeen Dagblad, 25 oktober 2001)



"Folkmuziek is prachtig maar sterft uit
wanneer je het niet met zijn tijd laat meegaan."

DJ Wizard (NEWfolkSOUNDS, juni 2002)



"Zowel in Gooik als in Dranouter is een heuse volksmuziekschool van start gegaan.
Deze scholen zijn momenteel in volle uitbouw en
leveren straks een nieuwe lichting gevormde muzikanten af.
Flemish Folk Music groeit zowel in kwantiteit als in kwaliteit!"

Inleiding tot "2002 Flemish Folk Music" (2002)



"Steeds vaker treden 'jonkies', met of zonder nieuwlichterij,
in het voetlicht met folkmuziek.
En toch kleeft aan folk nog altijd het stoffige imago
van baarden, sandalen, welzijnswerkers en macrobiotisch eten."

Diabolus Del Musica, columnist (NEWfolkSOUNDS, juni 2002)



"[...] Alan Lomax, een man met een missie:
hij zal de volksmuziek, de muziek van de gewone mensen,
vastleggen voordat die voorgoed is bedolven onder
een stortvloed van commerciële bastaardproducten."

Ariejan Korteweg (De Volkskrant, 9 januari 2003)



"Elk jaar wordt de gangbare definitie van folk verder opgerekt."

Ton Maas (De Volkskrant, 28 januari 2003)



"{...} dat de bonte waaier van Vlaamse streektalen
in een al even fel gekleurd palet van volksliederen aangereikt wordt,
is een bijzonder heuglijke gebeurtenis,
die hopelijk een belangrijke steen zal bijdragen tot
een inniger koestering van ons meest volkse cultureel erfgoed."

Johan Taeldeman, hoogleraar (Inleiding tot "Zoegezeid zoegezongen, volume 1, Vlaams Brabant", 2003)



"Folk, dat is hartstikke mooi man."

Daniël Lohues, dialectzanger (Interview, 4 juli 2003)



"Papier is voor volksmuziek een belemmering.
Het gaat niet om de uitvoering van een uitgewerkt arrangement,
maar om het al samenspelend tot een lekkere sound,
creatieve omspelingen, improvisaties en harmonieën te komen."

Grigori Sarolea, (muziekwetenschapper en volksmuzikant, 2003)



"Het probleem met oude Nederlandse volksmuziek is
dat ze moeilijk in een genre valt in te delen.
Waar in andere landen door isolement een specifieke stijl ontstond,
is daar in Nederland geen sprake van
door de handelsbetrekkingen en culturele uitwisselingen."

Cor van Sliedregt, muziekdocent en volksmuzikant (2003)



"Volksmuziek is levende muziek,
die zich alsmaar verder ontwikkelt,
en die zijn klankleur krijgt,
afhankelijk van de interpretatie van de speler of zanger."

Peter Koene, muzikant en voorzitter Stichting Volksmuziek Nederland oktober 2003



"Ik heb het gevoel dat jazzmuzikanten minder groepsgebonden zijn
dan folkmuzikanten."

Johan Decancq, mede-oprichter van Follia! (NEWfolkSOUNDS, februari 2004)



"De stages in Gooik (Vlaams-Brabant)
hebben al heel wat folk-talent in Vlaanderen gezaaid."

Dries Delrue (NEWfolkSOUNDS, februari 2004)



"We willen gewoon muziek maken die we leuk vinden.
Die we goed vinden met teksten
die er bij passen en verantwoord zijn.
En of dat nou folk genoemd wordt of iets anders;
dat zal ons worst wezen."

Joop Onckels zanger/gitarist bij Pulsief (februari 2004)



"Vanuit een opleiding wordt soms
met weinig respect naar volksmuziek gekeken.
Maar juist de frisheid en de bewuste manier van werken
met traditionele stijlen zijn onze muzikale wapens."

Wojtek Krzak, violist en draailierspeler in the Warsaw Village Band, (augustus 2004)



"Folkmuziek is niet alleen het opbouwen van repertoire,
maar meer een manier van omgang met muziek."

Frans Tromp, trekharmonicaspeler (december 2004)



"Toen de zigeuners vanuit Indië op het einde
van hun zwerftocht Spanje bereikten,
kwamen ze in aanraking met een rijke volksmuziek.
Als professionele muzikanten - want dat was hun eerste
en belangrijkste bron van inkomsten -
namen ze de plaatselijke muziek over, op dezelfde manier
als in de Balkan en overal waar ze zich vestigden. [...]
In Spanje, en dan voornamelijk Andalusië
werd zo de flamenco geboren."

André Fonteyne, (Goe Vollek, januari 2005)



"We zijn geen traditionele folkgroep maar alle muzikanten,
behalve de drummer en de bassist,
komen uit de folkwereld."

Yves Barbieux, oprichter en artistiek leider van Urban Trad (2005)



"Zowel in het dagelijks leven als in de muziek is er veel veranderd.
Een groot aantal bewoners van Shetland, al dan niet import, werkt
op de olieplatforms op de Noordzee en in de visverwerkende industrie.
De traditionele muziek is op sleeptouw genomen door jonge mensen
die er nieuwe wegen mee insloegen."

Marco Pol in NEWfolkSOUNDS (februari 2005)



"Een folkbal valt nog het best te omschrijven als een fuif
waarop live traditionele muziek wordt gespeeld."

Peter de Rop, (redacteur Goe Vollek, april 2005)



"Volksmuziek is levende muziek
die vaak op het gehoor wordt overgedragen
en soms summier op papier gezet bij wijze van geheugensteuntje;
muziek die zich voortdurend verder ontwikkeld
afhankelijk van de interpretatie van speler of zanger."

Akkoord Magazine (april 2005)



"Vroeger was de folkwereld een heel gesloten milieu
maar een paar slimme commerciële boys
hebben de folk ondertussen ontdekt als markt."

Cor van Istendael, organisator maandelijkse folkbal in Leuven (2005)



"Laïs heeft bewezen dat Belgische folk
sexy en eigentijds kan zijn
en er een nieuwe draai aan gegeven."

Hélène Rammant, (fROOTS, april 2005 )



"Ik heb de folk met de paplepel meegekregen.
Toen ik acht maanden oud was,
namen mijn ouders mij al mee naar een folkstage.
Ik ben altijd van die muziek blijven houden.
Als ik enkele weken niet op een folkbal ben geweest,
begin ik het al een beetje te missen."

Joke Delcour, folkbaldeelneemster uit Anderlecht (2005)



"We hebben het als folkrockband eigenlijk ook wel makkelijk,
want als we een festival of een braderie bellen
zeggen we dat we folk spelen,
maar tegen een club of een café zeg ik dat
het toch wel erg richting de rockmuziek gaat!"

Peter Habets, frontman van Matzko (juni 2005)



"folk is muziek met een onweerstaanbare aantrekkingskracht."

Piet Blomme, (reactie in Goe Vollek, juli 2005)



"Elke muzikant is nieuwsgierig van aard,
of hij nu volksmuziek of jazz, rock of wat dan ook speelt."

Vincent de Laat, jazzmedewerker van Muziekmozaïek (2005)



"Lomax functioneerde als katalysator van de Amerikaanse folkbeweging
en beïnvloedde zo een van de krachtigste muzikale stromingen
van de twintigste eeuw, de Amerkaanse populaire muziek.
[Ate] Doornbosch' aantekeningen hadden daarentegen nauwelijks
ingang in de muziekpraktijk. Ze werden zelfs aanvankelijk
door de Nederlandse folkmusici met argwaan bekeken:
Nederlandse volksmuziek kon niets wezen."
[...]
Hoewel de Nederlandse folk schoorvoetend bijdraaide,
heeft ze nooit veel nationale, laat staan internationale uitstraling gehad.
Inmiddels is deze subcultuur praktisch onzichtbaar geworden.

Louis Peter Grijp, musicoloog en Herman Roodenburg, etnoloog
(beiden hoogleraar en als bijzonder onderzoeker verbonden aan het Meertensinstituut)
("Blues en Balladen: Alan Lomax en Ate Doornbosch, twee muzikale veldwerkers", 2005)



"De Nederlandse folkboom in de jaren zeventig
was voor een aanzienlijk deel het werk
van mensen die lid waren of waren geweest van de NJN."

Rolf Groeneveld in NEWfolkSOUNDS (augustus 2005)



"De Stellingwarver lieties van Henk Bloemhoff
hebben heur thuus in de algemiene westerse folktrediesie."

Introductie van de CD "Dag Stellingwarvers" van Henk Bloemhoff (2005)



"[...] ik zing het op de manier zoals ik wil.
Folk of geen folk, take it or leave it."

Leonie Jansen, interview NEWfolkSOUNDS (augustus 2005)



"De term folk bekijken we graag ruim.
Folk is in onze ogen alles wat vandaag gebeurt
volgens traditionele muziekstijlen die zijn overgeleverd
of wat vandaag gemaakt wordt in datzelfde idioom."

Marc Vandemoortele, (BRT-producer van "De Groote Boodschap", 2005)



"Eigenlijk is americana gewoon volksmuziek
zoals die in Amerika leeft.
Maar uiteindelijk komt die hier vandaan.
De smartlap, de polka, cajun, het is allemaal
door de kolonisten daar naartoe gebracht."

JW Roy, interview NEWfolkSOUNDS (oktober 2005)



"De meeste Vlaamse of Belgische muzikanten slagen
er niet in een twintigtal deuntjes uit eigen streek te spelen
en dat is eigenlijk wel jammer".

Hubert Boone, volksmuziekpionier (2005)



"Volksmuziek en politiek komen onvermijdelijk
- en soms onzacht - met elkaar in aanraking".

Johan van Acker (Accenten, december 2005)



"Grunneger meziek van nou is min of meer
n ofspaigeln van internationoale meziekstijlen.
Wat doar wel bie opvaalt is dat t veul richten
country, rock 'n roll, blues, texmex en cajun gaait.
Genres dij mit t pladdelaand verbonden binnen."

Henk Scholte, ( n Woord veuruut in "Luusterachteg", 2006)



"Als we het over folk hebben, dan hebben we het vooral over
gezongen levensverhalen van gewone mensen.
Op vaak eeuwenoude melodieën".

Tom Engelshoven (OOR, mei 2006)



"Als muzikant vond ik het niet interessant
om Amerika als voorbeeld te nemen
Die traditie is niet de mijne.
Ik ging als liftende hippie door heel Europa
op zoek naar de pure volksmuziek.
Ik woon hier, dus ik voel me verwant
met de muziek van dit continent.
Het is onze muziek. Zit ons in het bloed".

Erik Visser, oprichter van Flairck (PZC, 13 september 2006)



"Folk daar ging het over. De bronnen en de praktijk.
Een heel boek lang en nog altijd weten we niet
wat het precies zou moeten zijn, maar wel wat het zou kunnen zijn."

Dree Peremans Sr., auteur ("Naar de bronnen van de folk", 2006)



"Eén van de mooiste aspecten van volksmuziek is
de rijkdom aan instrumenten".

Rolf Groeneveld (NEWfolkSOUNDS, februari 2007)



"Hoe intensief Pol Heyns zich ook met het traditionele lied
heeft beziggehouden, zijn bundel 'Volksliederen'
is de enige studie die hij over het onderwerp heeft gepubliceerd."

Wim Bosmans, auteur ("Paul Heyns en het volkslied", 2007)



"Wij zijn zeker geen 'nieuwe generatie' folkband meer, nee.
Nieuwe generatie folkbandjes spelen ook allemaal balfolk".

Hans Hosemans (Wè-Nun Henk) in NEWfolkSOUNDS (juni 2007)



"Het is ontzettend leuk te laten zien hoe wendbaar het Nederlands kan zijn.
Dat inzicht ontbrak, omdat Nederland niet zo'n folktraditie kent als Amerika".

Erik Bindervoet, Bob Dylan-vertaler (de Volkskrant (27 oktober 2007)



"Je kan je afvragen of de viool wel een typisch volksmuziekinstrument is,
want er zijn veel meer klassieke violisten dan folkviolisten".

Rolf Groeneveld (NEWfolkSOUNDS, december 2007)



"As de folk ienkear jins muzyk is,
lit dy jin noait mear los."

Wim Beckers, Friese muzikant (Leeuwarder Courant, 26 september 2008)



"[Johann Gottfried] Herder bedacht omstreeks 1773
het woord Volkslied voor oude anonieme liederen,
gezongen door bejaarde plattelandsbewoners,
waarin hij de ziel van het volk weerspiegeld zag."

Louis Peter Grijp, (cd-box: "Onder de groene linde", 2008)



"Met name ten tijde van de Romantiek
nadat de jacht op oude, overgeleverde liederen
althans in de Duitse en Scandinavische landen was geopend,
werd de ballade een favoriete kunstvorm.
Over het ruwe materiaal, opgetekend uit de 'volksmond',
bogen zich schrijvers en dichters
om het te bewerken, te polijsten of na te maken."

Marie van Dijk, musicologe ("Onder de groene linde", deel 4, 2008)



"Ik ben zeker een folkzanger,
maar ik schrijf mijn meeste nummers zelf.
De inspiratie haal ik uit mijn leefomgeving
en de mensen die er leven".

Seth Lakeman (NEWfolkSOUNDS, december 2008)



"Alle muziek is folkmuziek."

Tonnie Dieleman, zanger van de Mannenbroeders (PZC, juni 2009)



"Voor folkmuziek klinken we wellicht te klassiek.
In het klassieke wereldje horen we juist
dat we folk spelen omdat we improviseren."

Jos Koning, violist van 'Twee violen en een bas' (PZC, juli 2009)



"Het Nederlandse volkslied mag zich niet
in een al te grote populariteit verheugen.
Vraag een gemiddelde Nederlander om
een volksliedje van eigen bodem in te zetten
en de kans is heel groot dat
fronsende wenkbrauwen de enige reactie vormen."

Hans van Deelen, (NEWfolkSOUNDS, maart 2010)



"Nijmegen was begin jaren tachtig een broeinest van Franse volksmuziek,
je had allerlei muziek- en volksdansgroepen
en er waren straatmuziekdagen."

Gaby Schreiner, draailierspeelster in Appellation Contrôlée,
("Het is gewoon mijn instrument", 2010)



vooruit Volgende blad

begin pagina begin van deze pagina

terug Citatenmenu

home hand OLD FOLKS AT HOME PAGE
Deze pagina is bijgewerkt op: