VOLKSLIED en VOLKSMUZIEK

Citaten (1991-2000)



"Het lied is de psychiater van de gewone man.
Het laat hem zijn leed en verlangens onder woorden brengen."

Jacques Klöters, neerlandicus, cabaretier en radiopresentator (1991)



"Radio en televisie hebben nivellerend gewerkt
en de aktiviteit in sterke mate tot passiviteit teruggedrongen.
Daarbij zijn tengevolge van de mechanisatie van de arbeid en
het uitsterven van tal van volksgebruiken
tegelijkertijd daarmee verbonden liederen verdwenen"

Dr. G.J.M. Bartelink in Neerlands Volksleven (17) nr.3 (1991)



"Het jeugdidealistisch gecomponeerde volksliedbegrip vormt een afdruk
van de behoeften en verwachtingen van zijn constructeurs ..."

Dr. J.L.M. Vos, muziekhistoricus (1993)



"[Leadbelly] maakte platen die pas na zijn dood goed zouden verkopen,
werd liefdevol opgenomen door folkies als Woody Guthrie en Pete Seeger,
en door de linkse beweging,
die in hem een slachtoffer van het racisme in het zuiden zag."

Ariejan Korteweg, journalist (de Volkskrant, 3-12-1993)



"In de 'folk', de in progressief-intellectuele kringen gerevitaliseerde
volksmuziek, is het gebruik van het Fries en het dialect
een typisch geval van 'invented tradition'..."

Louis Peter Grijp, luitspeler en medewerker P.J. Meertens-Instituut (1995)



"Groningen is een gunstige provincie wat het traditioneel liedgoed betreft."

Henk Scholte, dichter en zanger van Törf (1995)



"Zolang de regionale verscheidenheid binnen Limburg
een proviniaal eenheidsgevoel overschaduwt, zal
het Limburgs Volkslied in het Nederlands worden gezongen."

Dr. Clara Wijers, medewerksterer P.J. Meertens-Instituut
(Stelling 3 bij het proefschrift: "Prinsen en Clowns in het Limburgs Narrenrijk", 1995)



"Waar taal vaak een belemmering blijkt,
kan muziek juist bruggen slaan tussen culturen."

San Graatsma en Hans Loeffen, coördinatoren "Mosaďque Vivant" (1995)



"... als het songfestival zich verder ontwikkelt in deze folk-stijl,
dan komen Nederland en een paar andere landen nooit meer aan bod."

John de Mol Sr., Stichting Conamus (1996)



"De grootste vijand van de traditionele Ierse muziek is het toerisme."

Peter Nijmeijer , dichter en vertaler (VPRO-radio,1996)



"...Voordat het de bekende Wilhelmus-tekst kreeg toegediend,
was het als volksliedje in Europa allang bekend in verschillende versies,
onder meer als Frans soldatenlied, hoewel zeker sneller, pittiger gezongen
dan de gangbare psalmtoon die nu gangbaar is."

Theo Loevendie, componist (de Volkskrant, 14-12-1996)



"Ik denk dat er geen grotere ambassadeurs voor de folk zijn als wij".

Adje Grooten, Pater Moeskroen (NEWƒolkSOUNDS, 1996)



"Door de heersende overmacht van electronische muziek
is er al veel van de traditionele muziekcultuur verloren gegaan."

Rolf Janssen, ex-muzikant "Fluitekruid" (1996)



"...volksmuziek is gewoon jatmuziek
en folk is een vorm van muzikale kleptomanie.
Hoe dieper de roots steken, hoe hardnekkiger de kwaal."

Ties Knödde, columnist NEWƒolkSOUNDS (1996)



"Op zijn best is een lied een episch kunstwerk".

Wannes van de Velde, Antwerps volkszanger (PZC, 7 februari 1997)



"De tango-tijd in Argentinië is voorbij,
het is niet meer zoals vroeger"

Alfredo Marucci, bandoneón speler (1997)



"Een lied leeft zolang het nog gezongen wordt."

Jacques Klöters, neerlandicus, cabaretier en radiopresentator(1997)



"Volksmuziek behoort een continu proces te zijn
alleen de intentie waarmee het naar boven komt
of in de belangstelling staat wisselt".

Fred Piek, volkszanger (PZC , 10 oktober 1997)



"Een liedje moet zichzelf geschreven hebben"

Gé Reinders, dialectzanger (NEWfolkSOUNDS, juni 1998)



" 'Bad Man Ballads' is een fascinerend hoofdstuk
mentaliteitsgeschiedenis, waarin goed uitkomt,
dat het mythologiseren van geweld één van de
'eerbiedwaardigste' tradities in de Amerikaanse volksmuziek is".

Theo de Jong, recensent (Strictly Country , augustus 1998)



"Een goed liedje is heel simpel maar de kern ervan raakt je;
soms tot op de kern van je eigen bestaan"

Sef Derks, (NEWfolkSOUNDS, februari 1999)



"Nederlandse volks- en straatliederen werden
vrijwel altijd in het Nederlands gezongen.
Er is nooit een cultuur geweest van zingen in het dialect geweest."

Jurjen van der Kooy, volkskundige (1999)



"Ik ben beginnen zingen uit onmacht"

Wannes van de Velde, Antwerps volkszanger ("De klank van de stad", augustus 1999)



"In de populaire muziek als folk, blues en rap komen wij tal van songs tegen
waarin moorden bezongen worden."

Dr. M.A.W. Gerling , historicus ("Moordlied in Drenthe", 1999)



"Groepen moeten meer aan de weg timmeren. En professionaliseren:
weg van dat rare imago dat folkbands hebben. Dat er niks deugt.
Kapotte installatie, drie akkoorden kunnen spelen, bier drinken en vermaak."

Guy Roelofs, muzikant (NEWfolkSOUNDS, augustus 2000)



"In de oude Vlaamse liederen zitten woorden met zeggingskracht
die we nu niet meer kennen. Die liederen klinken donker en
gaan over de pijn van het leven of de onmogelijke liefde.
De kracht uit die liederen zijn in moderne liederen nauwelijks terug te vinden"

Ludo van Deau, zanger in Ambrozijn en Olla Vogala (NEWfolkSOUNDS, augustus 2000)



"Ik denk dat we in enig opzicht zeker belangrijk waren.
We waren de eerste die elektronische folk in Nederland speelde."

Fred Piek, zanger/gitarist van Fungus (NEWfolkSOUNDS, oktober 2000)



begin pagina begin van deze pagina

terug Citatenmenu

home hand OLD FOLKS AT HOME PAGE

Deze pagina is bijgewerkt op: